اخبار کنکورمقالات

مصوبه جدید کنکور 1403

در سال 1402 به خاطر ایجاد تغییراتی در برنامه کنکور، بسیاری از داوطلبان نتوانستند نتایج دلخواه خود را به دست بیاورند. به همین خاطر تعداد افرادی که به تغییرات کنکور اعتراض کردند، روز به روز در حال افزوده شدن بود. اما خبری منتشر شد که نشان از صدور مصوبه جدید کنکور 1403 داشت. این خبر توانست تا حدی خیال داوطلبان را راحت کند. بر اساس این اخبار، شرایط برگزاری کنکور در سال 1403 مانند سال‌های قبل خواهد بود.

شرایط برگزاری کنکور 1403

مصوبه جدید کنکور 1403 به صورت دقیق ضوابط و مقررات مربوط به آزمون سراسری سال 1403 را تعیین کرده است. بنابراین دانشجویانی که می‌خواهند بدانند شرایط کنکور 1403 چگونه است به نکاتی که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم با دقت توجه داشته باشند.

تاثیر سوابق تحصیلی

همانطور که در کلاس کنکور آنلاین گفته‌‌شد، شرایط برگزاری کنکور در سال 1403 کاملاً مشابه سال‌های قبل از 1402 است. یعنی تاثیر سوابق تحصیلی داوطلبان به صورت قطعی در نتیجه آزمون تاثیر ندارد. بلکه تنها اثر مثبت بر نتیجه کنکور دارد. یعنی سوابق تحصیلی دانش آموزان اگر مثبت باشد به میزان 50 درصد روی نتیجه آزمون آن ها تاثیر خواهد داشت و اگر سوابق تحصیلی منفی باشند و نتواند تراز داوطلب را بهتر کنند به هیچ وجه روی نتیجه تاثیر نخواهند داشت. البته این تغییرات قرار است تا کنکور سال 1406 ادامه داشته باشد و از آن به بعد معدل سال‌های دهم، یازدهم و دهم روی نتیجه کنکور تاثیر خواهد داشت.

بازگشت دروس عمومی

در کنکور 1403 دروس عمومی جزو منابع کنکور خواهند بود. پس داوطلبان باید دروس عمومی را هم مطالعه کنند. زیرا دروس عمومی بر سوابق تحصیلی تاثیرگذار هستند و به خاطر اینکه این دروس از کنکور حذف نشده‌اند، نباید آن ها را کنار بگذارند. بسیاری از دانش آموزان هستند که با کمک دروس عمومی موفق به کسب رتبه‌های بالا در کنکور می‌شوند و این یک خبر خوش برای این دسته از داوطلبان است.

حذف کنکور دو مرحله‌ای

یکی از تغییرات کنکور 1403 سازمان سنجش، حذف کنکور دی ماه است. در سال 1402 کنکور به صورت دو مرحله‌ای در تیر و دی ماه برگزار شد. کنکوری که در دی ماه برگزار شد برای آن دسته از داوطلبانی بود که نتوانسته بودند به هر دلیلی در مرحله اول خوب عمل کنند و به این صورت با شرکت در مرحله دوم، نقاط ضعفشان را بهبود بخشیدند و توانستند نمرات بهتری کسب کنند. اما بر اساس مصوبه جدید کنکور 1403، کنکور دی ماه دیگر برگزار نمی‌شود و تنها در اردیبهشت و تیر 1403 دو آزمون برای داوطلبان برگزار می‌شود.

  • زمان ثبت نام کنکور 21 تا 27 آبان ماه 1402 و زمان برگزاری آزمون،6 و 7 اردیبهشت ماه سال 1403 خواهد بود.
  • برای مرحله دوم نیز ثبت نام از 7 تا 12 فروردین ماه سال 1403 است و زمان برگزاری آزمون آن نیز 7 و 8 تیر ماه 1403 خواهد بود.

شرکت در این دو آزمون به صورت اختیاری است. یعنی یک داوطلب هم می‌تواند فقط در مرحله اول شرکت کند و هم می‌تواند در هر دو مرحله شرکت داشته باشد. نتیجه هر یک از آزمون‌ها نیز دو سال اعتبار دارد و داوطلب می‌تواند با توجه به نتیجه کنکور تا دو سال انتخاب رشته کند.

تاثیر سوابق تحصیلی

برگزاری کنکور به صورت الکترونیکی

خبرهایی که درباره برگزاری کنکور به صورت الکترونیکی منتشر شده حاکی از آن است که به خاطر صرفه‌جویی در هزینه‌ها و امنیت بالای کنکور الکترونیکی، امکان برگزاری کنکور به صورت الکترونیکی وجود دارد. با توجه به اینکه با برگزاری آزمون الکترونیکی میزان زیادی در مصرف کاغذ صرفه‌جویی می‌شود و همچنین نتیجه آزمون نیز با سرعت بیشتری بررسی می‌گردد، احتمال دارد که کنکور باز هم الکترونیکی برگزار شود. اما هنوز این خبر به صورت قطعی منتشر نشده است. بنابراین باید منتظر اعلام خبر از سمت سخنگوی سازمان سنجش کشور باشید تا خبرهای جدید دراین‌باره را منتشر کنند.

تأثیر معدل

در بخش سوابق تحصیلی کمی دراین‌باره صحبت کردیم. اما باید بدانید که در کنکور سراسری 1403 تاثیر معدل به صورت قطعی و 50 درصدی است. همچنین تاثیر معدل برای داوطلبانی که دانش آموخته نظام جدید و قدیم هستند به صورت یکسان نیست. آن دسته از داوطلبانی که سه سال دوره دبیرستان و یک سال هم به عنوان دوره پیش دانشگاهی گذرانده‌اند دارای شرایط ویژه ای هستند. بر اساس این مصوبه جدید، تاثیر 50 درصدی معدل بین نمرات پایه سوم دبیرستان و سوابق تحصیلی دوره پیش دانشگاهی این داوطلبان، تقسیم می‌شود. اما به‌طورکلی این افراد نیز باید توجه داشته باشند که معدل آن‌ها به صورت ۵۰ درصدی و بر اساس مجموع نمرات دبیرستان و پیش دانشگاهی روی نتیجه کنکور تاثیر خواهد داشت.

کلام پایانی

مصوبه جدید کنکور 1403 برای بسیاری از داوطلبان کنکور که شرایط تحصیلی خوب و در کلاس کنکور آنلاین شرکت کرده اند یک خبر خوشایند محسوب می‌شود. زیرا توانسته با ایجاد تغییراتی مانند تاثیر معدل و سوابق تحصیلی مثبت در نتایج کنکور، بازگشت دروس عمومی و حذف کنکور مرحله دی ماه، خیال این دسته از داوطلبان را راحت کند.

3.1/5 - (9 امتیاز)

نمایش بیشتر

‫9 دیدگاه ها

  1. سلام پارسال هم می گفتند سوابق فقط تاثیر مثبت داره . ولی این طور نبود.
    سوابق باعث شد تراز دختر من بیاد پایین.

  2. به نظر من دروس عمومی نباید برگرده چون آنوقت حجم درس ها خیلی سنگین میشه و اینکه کنکور هم دو مرحله ای نباشه هم خیلی بده چون شانس قبولی مون میاد پایین. در ضمن اگه قرار باشه که دروس عمومی برگرده و کنکور دو مرحله ای هم نباشه، چه فرقی با سال های قبل از 1402 می‌کنه؟! کنکور بازم مثل سابق میشه. امید وارم این مصوبه رد بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا