مشاوره کنکورمقالات

از کی برای کنکور 1403 شروع کنیم؟

پایان سال زمان مهمی برای کنکوری ها است. اکثر داوطلبان کنکور در چنین زمانی، درس خواندن را فراموش کرده و به فکر خرید عید و دید و بازدید بعد از آن هستند. به همین خاطر، آن ها تقریبا ماه فروردین را هم از دست می دهند. اگر شما می خواهید این اتفاق برایتان رخ ندهد، باید در ماه های پایان سال و کلاس کنکور آنلاین حساب باز کنید و سخت کوش باشید.

خیلی از مخاطبان این سوال را دارند از کی برای کنکور 1403 شروع کنیم؟ متاسفانه آن ها بنا به هر دلیلی هنوز مطالعات خود برای این آزمون بزرگ را آغاز نکرده اند و به دنبال شروعی طوفانی هستند. آن ها می خواهند بدانند آیا اکنون برای خواندن دیر شده است و باید قید مطالعه را بزنند، یا می توان همچنان به کنکور 1403 امیدوار بود. پس این که از کی برای کنکور 1403 شروع کنیم را در این مطلب بررسی خواهیم کرد و به تمام کنکوری ها پیشنهاد می دهیم تا انتها همراهمان باشند.

زمان مناسب برای شروع مطالعه کنکور

برای این که مطالعات کنکور خود را آغاز کنید، باید بدانید همین امروز بهترین زمان است. افراد در چنین شرایطی ذهنشان به سمت عباراتی مانند از شنبه یا از ماه آینده خطور می کند که این کاملا اشتباه است. اگر می خواهید بدانید از کی برای کنکور 1403 شروع کنیم، همین امروز کاغذ و قلم را برداشته و یک برنامه ریزی درست و حسابی داشته باشید.

انتظار بیش از اندازه قطعا ثمری برای شما ندارد. طبیعتا عدم برنامه ریزی و پشت گوش انداختن در انجامش برای همه افراد پیش آمده است؛ اما باید کنکور را جدی بگیرید. به یاد داشته باشید اگر یک روز هم زودتر این کار را ترتیب دهید، احتمال موفقیت شما بیشتر خواهد شد.

شروع مطالعه کنکور 1403

شروع مطالعه کنکور 1403 از انتهای سال

اکنون بیش از نیمی از سال گذشته است و کم کم داریم وارد فصل زمستان می شویم. شاید در پاسخ به این که از کی برای کنکور 1403 شروع کنیم؟، بگویید خیلی دیر شده است و دیگر نمی توان به موفقیت رسید. اتفاقا هرگز این گونه نیست. افراد موفق زیادی در تاریخ برگزاری کنکورهای سراسری ایران بوده اند که اگر پای صحبت با آن ها بنشینید، می گویند آن چنان زود هم شروع نکرده اند.

بنابراین اگر امروز برنامه ریزی خود را برای کنکور 1403 انجام دهید، قطعا فواید بیشتری نسبت به روزها و ماه های آینده خواهد داشت. نمی توان گفت کسانی که مثلا از اسفند ماه شروع می کنند، هرگز شانس موفقیت ندارند، اما شما که کارتان از امروز آغاز می شود، شانس بیشتری نسبت به آن ها خواهید داشت.

البته این به مقدار مطالعه، شیوه و کیفیت آن هم بستگی دارد. دانش آموزی را تصور کنید که روزی 12 ساعت مطالعه کنکور 1403 دارد، اما عوامل حواس پرتی فراوانی را اطراف خود می بیند و هر از چند گاهی از درس خواندن غفلت می کند.

برعکس آن، دانش آموزی که تمام فکر و ذکرش به درس خواندن است و مثلا 5 ساعت مطالعه مفید دارد، احتمالا بتواند بازدهی بیشتری به نسبت مورد قبلی داشته باشد. پس در صورت بالا بردن کیفیت مطالعه، شاید از دانش آموزانی که قبل از شما آغاز کرده اند هم سبقت بگیرید و به یکی از بهترین های کنکور 1403 تبدیل شوید.

چگونه برای کنکور 1403 برنامه ریزی کنم؟

یکی از دغدغه های اکثر دانش آموزان، شیوه برنامه ریزی برای کنکور سال آینده است. وقتی آن را به خوبی بدانید، سپس اطلاعاتی در مورد این که از کی برای کنکور 1403 شروع کنیم هم خواهید داشت. اصولا در یک برنامه ریزی مناسب باید چند فاکتور را مد نظر قرار داد که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد.

میزان مطالعات شما برای کنکور چه قدر بوده است؟

برخی دانش آموزان که مشغول مطالعه این مطلب هستند، در گذشته برخی دروس کنکور 1403 را خوانده اند، اما به دلایلی آن را متوقف کرده اند. در سوی دیگر افرادی را داریم که کاملا صفر هستند و باید از اول شروع کنند. این موضوع تاثیر مستقیمی روی نحوه برنامه ریزی شما عزیزان دارد.

اگر تا امروز چیزی نخوانده اید، روزهای باقی مانده را محاسبه کرده و ببینید در هر روز می توانید چند ساعت را روی چه دروس مهمی بگذرانید. به دفترچه راهنمای کنکور مراجعه کرده و ضریب مربوط به هر درس را ببینید. همچنین بررسی این که در سال های اخیر از هر درس چند سوال آمده است نیز نباید فراموش شود. همه این ها کمک می کند بهترین برنامه را تا روزهای باقی مانده کنکور برای خود داشته باشید.

در سوی دیگر اگر از گذشته چیزهایی می دانید، از مورد قبلی جلوتر هستید؛ البته این تنها در صورتی صدق می کند که مباحث از یادتان نرفته باشد و تسلط کافی روی آن ها داشته باشید. بهترین راهکار این است که تمرکز خود را روی دروس خوانده نشده قرار دهید و آن ها را بیشتر بخوانید. البته این به آن معنا نیست که مباحث مطالعه شده در گذشته را هرگز نخوانید. تنها مطالعه کمتر و مرور آن ها در این بازه کوتاه، کافی به نظر می رسد.

توجه به انواع برنامه ریزی

برنامه ریزی خود به چند نوع تقسیم می شود. تفاوتی ندارد که در گذشته چیزی برای کنکور 1403 خوانده اید یا خیر، در هر صورت باید این سه مدل را برای پیاده سازی مد نظر داشته باشید. این سه نوع برنامه ریزی شامل بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت هستند. برنامه ریزی بلند مدت به این معنی است که تکلیف درس های خود را تا روز باقی مانده از کنکور 1403 به طور کامل معین کنید. باید ببینید مطالعه کلی دروس توسط شما تا چه زمانی طول می کشد. همچنین بازه حدودی مرور و جمع بندی درس ها نیز باید مشخص شود.

اما در برنامه ریزی میان مدت، باید نگاهی ریزبینانه تر به مسئله داشته باشید. باید ببینید در هر هفته برای هر درس چند ساعت مطالعه نیاز دارید. در مجموع برنامه ریزی میان مدت به هفته های شما خلاصه می شود و باید هر هفته برنامه ای برای خود یادداشت کنید تا از دیگران عقب نمانید. برخی دروس سنگین تر هستند و نیاز به مطالعه بیشتری در هفته دارند، حال آن که بعضی دیگر این گونه نیستند و در چند ساعت هم می توان به آن ها پرداخت.

برنامه ریزی کوتاه مدت هم به تک تک روزهای شما مربوط می شود. پیشنهاد می کنیم از شب قبل، برنامه روز بعد را به طور کامل یادداشت کنید. سپس روز بعدی مو به مو آن ها را اجرا کنید و در پایان شب ببینید آیا از عهده آن بر آمده اید یا خیر.

سخن پایانی

این مطلب پاسخی به دانش آموزان دغدغه مند در مورد این بود که از کی برای کنکور 1403 شروع کنیم؟ حقیقتا هیچ زمانی برای شروع دیر نیست و با افزایش کیفیت مطالعه از همین روزها نیز می توان به نتیجه رسید.

5/5 - (1 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا