اخبار کنکورمقالات

لیست ضرایب دروس کنکور تجربی 1403

متقاضیان برای شرکت در کنکورهای مختلف مانند تجربی نیازمند اطلاعاتی هستند تا بتوانند شناخت بهتری پیرامون آن پیدا کنند. یافتن ضرایب دروس کنکور تجربی یکی از این موارد است که شاید در وهله اول چندان مهم به نظر نرسد، اما مزایایی برای شرکت کنندگان دارد. برای مثال، آن ها می دانند چه دروسی مهم تر هستند و باید وقت بیشتری روی آن ها بگذارند. با توجه به تمرکزی که اکنون روی دروس تخصصی وجود دارد، نیاز است که ضرایب هر یک از آن ها را بدانید. در این مطلب به این قضیه رسیدگی خواهد شد.

تغییرات در ضرایب کنکور 1403

تغییراتی از کنکور 1402 به بعد برای راحتی کار دانش آموزان اعمال شد که شامل دروس عمومی کنکور است. به صورت خلاصه، دروس عمومی کنکور تجربی حذف شده و اکنون تمرکز اصلی روی دروس تخصصی است. البته این گروه تاثیر خود را با معدل امتحانات نهایی روی کنکور می گذارد و باید نیم نگاهی به آن ها داشته باشید.

در سال های قبل تر ضرایب دروس عمومی کنکور تجربی شامل زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی، فرهنگ و معارف اسلامی و زبان خارجه به ترتیب 4، 2، 3 و 2 بود، اما اکنون تحقیق در مورد آن ها بی فایده است. پس برنامه ریزی های خود پیرامون این دروس را صرفا روی امتحانات نهایی‌ داشته باشید.

ضرایب دروس تخصصی کنکور تجربی 1403

ضرایب دروس کنکور تجربی مربوط به موارد تخصصی در کنکور 1403 اما بحثی پیچیده تر است. این درس ها شامل زمین شناسی، زیست شناسی، ریاضی، فیزیک و شیمی کنکور هستند و هر یک اهمیت خاص خودشان را دارند. این اهمیت با توجه به زیرگروهی که رشته دانشگاهی آینده شما دارد، معنی پیدا خواهد کرد.

در ادامه لیستی از این ضرایب را مشاهده می کنید. توجه داشته باشید این ضرایب برای سال 1402 هستند، اما برای کنکور بعدی تغییر ندارند. بعد از انتشار دفترچه ثبت نام کنکور سال 1403، ضرایب مربوط به هر یک از دروس زیر را می توان در آن ها پیدا کرد.

ضرایب دروس تخصصی کنکور تجربی

این اطلاعات کلی در مورد ضرایب دروس کنکور تجربی است. این که هر یک از دروس گفته شده در زیر گروه های متفاوت چه ضریبی دارند، از موارد مهم دیگر است که در ادامه به آن اشاره می شود.

زیر گروه دروس تجربی

همان طور که ذکر شد، هر یک از رشته های تجربی در دانشگاه در زیر گروه های خود قرار می گیرند. مثلا زیر گروه 1 شامل برخی رشته های مربوط به پزشکی و موارد دیگر است. حال دانش آموزانی که چنین رشته هایی را در هدف دانشگاهی خود قرار داده اند، بهتر است از دروسی مانند زمین شناسی که ضریب 0 دارد را در اولویت آخر قرار دهند. البته شاید متقاضیان نظرشان در مورد انتخاب رشته در آینده تغییر کرده و بخواهند از دیگر زیر گروه ها انتخاب کنند. بنابراین این مورد را هم برای برنامه ریزی هایتان به یاد داشته باشید.

ضرایب دروس کنکور تجربی برای پزشکی 1403

از مهم ترین رشته های تجربی می توان پزشکی را نام برد که عده زیادی برای به دست آوردن صندلی های آن در دانشگاه ها در حال مبارزه هستند. قبولی در این دانشگاه برای متقاضیان فراوانی اهمیت دارد و با توجه به تمرکز روی دروس تخصصی و کاهش ظرفیت دانشگاه ها، این چالش کمی دشوارتر از گذشته است. اکثر رشته های پزشکی زیر گروه 1 از دانشگاه را در بر می گیرند و باید توجه بسیاری به آن ها داشته باشید.

اهمیت مشاوره در موفقیت کنکور تجربی 1403

در کنار تلاش خودتان، پیشنهاد می شود از یک مشاور برای مطالعات بیشتر بهره ببرید. مشاوره کنکور اطلاعات دقیقی در مورد هر یک از ضرایب زیر گروه ها و رشته های کنکوری در اختیارتان قرار می دهند تا آن ها را با دید بازتری بررسی کنید. یک مشاور خوب برنامه های دقیقی برای ادامه مسیرتان تا کنکور 1403 در نظر گرفته، یا راهنمایی هایی در رابطه با برنامه ریزی های انجام شده توسط خودتان ارائه می دهد. برای دریافت ایده ها و نظرات از بهترین مشاوره ها، کافی است با شماره تلفن های موجود در سایت ما تماس بگیرید.

سخن پایانی

این مطلب در مورد ضرایب دروس کنکور تجربی بود. همان طور که مشاهده کردید، دروس این رشته ضرایب متفاوتی نسبت به هم دارند و اولویت بندی آن ها باعث می شود بخواهید برخی از آن ها را جدی تر بگیرید. پس با توجه به این اولویت ها و هدفتان برای رسیدن به رشته مورد نظر مربوط به هر زیر گروه، همین حالا برنامه ریزی خود را برای کنکور تجربی 1403 آغاز کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

نمایش بیشتر

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا