مشاوره کنکور

مراحل اصولی انتخاب رشته کنکور سراسری

بعد از شرکت در کلاس آنلاین کنکور و دریافت نتایج اولیه کنکور مهم ترین اقدام انجام یک انتخاب رشته ی اصولی و صحیح است، بسیاری از دانش آموزان انتخاب رشته ی کنکور سراسری را تنها انتخاب دانشگاه های مد نظر خود میدانند در صورتی که علاوه بر انتخاب کدهای دانشگاه ها و رشته های مورد علاقه ی خود باید به نکات بسیاری توجه کرد چراکه پس از زمان مشخص‌شده و انتخاب رشته امکان ویرایش آن وجود ندارد در ادامه به بررسی مراحل اصولی انتخاب رشته در کنکور سراسری می پردازیم.

اقدام اولیه برای انتخاب رشته

نتایج کنکور برای دانش آموزان بسیار مهم و سرنوشت ساز است اما باید به این نکته توجه کرد تمام انرژی و تلاش خود را باید برای آزمون و تست زنی انجام دهید چراکه با استرس داشتن در روز نتایج و انتخاب رشته تاثیری بر رتبه و نمره ی خام شما نخواهد داشت بنابراین توصیه می شود با آرامش و آگاهی کافی استرس خود را کنترل نمایید و به ترتیب مراحل انتخاب رشته کنکور را انجام دهید.

در مرحله ی اول پس از گذراندن آزمون کنکور در تیر ماه نتایج آن عموما اوآخر مرداد ماه اعلام می گردد با توجه به تغییرات کنکور 1402، برگزاری کنکور در دو نوبت برگزار شد که بیشترین نمره کنکور، در کارنامه مربوط به نوبت دوم برای دانش آموزان درج می شود. لازم به ذکر است نمره ی کنکور شما به میزان 60% و سوابق تحصیلی شما 40 درصد بر روی نتیجه ی کلی کنکور شما موثر است در صورت شرکت در کنکور هنر و زبان نمره ی کنکور شما 74درصد و 26% سوابق تحصیلی شما تاثیر مستقیم خواهد داشت.
کارنامه ی نتایج اولیه کنکور شامل نمرات خام آزمون اختصاصی و نمره کل سابقه تحصیلی است و در کارنامه ی نهایی کنکور پس از انتخاب رشته رتبه در سهمیه، رتبه کشوری، سهمیه، استان بومی و وضعیت مجاز یا غیر مجاز بودن مشخص می شود که طبق اخبار اعلام شده یک هفته پس از ارسال انتخاب رشته می باشد.

نحوه مشاهده ی کارنامه ی اولیه کنکور

برای مشاهده ی کارنامه ی اولیه کنکور کافیست در سایت سازمان سنجش اعلام نتایج کلیک کنید و در قسمت ورود به کارپوشه میتوانید کارنامه ی اولیه خود را مشاهده کنید و در قدم دوم دانلود دفترچه ی راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری است.

بهتر‌است دفترچه ی راهنمای انتخاب رشته ی خود را پرینت و یا از مراکز مربوطه خریداری نمایید تا به راحتی بتوانید قوانین، ضوابط و کد دانشگاه های مورد تایید خود را هایلایت نمایید.

تمامی دانش آموزان میتوانند 150 کد دانشگاه را برای انتخاب رشته ی خود وارد نمایند برای نتیجه ی بهتر کد دانشگاه های مورد علاقه خود را پس از مطالعه دقیق و بررسی شرایط آنها شامل محل دانشگاه، شهریه و.. در یک کاغذ پیش نویس یاد داشت نمایید.

نکات مهم برای انتخاب رشته کنکور سراسری

  1. انتخاب 150 کد انتخاب رشته از گروه اصلی خود و عاقه مندی های خود از رشته های شناور گروه هنر و زیان استفاده کنید. در صورت انتخاب دانشگاه پیام نور و یا غیر انتفاعی میبایست کد مربوطه را در همین فرم یادداشت کنند.
  2. اگر در هیچ یک از نوبت های کنکور سراسری شرکت نکرده اید و قصد شرکت در دانشگاه با پذیرش سوابق تحصیلی را دارید در سایت سازمان سنجش حتما در قسمت سوابق تحصیلی اقدام به ثبت نمایید. ( در قسمت بالا راهنمای دفترچه انتخاب رشته مربوطه ضمیمه شده‌است)
  3. انتخاب رشته برای هر داوطلب باید بر اساس علاقه، موقعیت جغرافیایی، توان مالی و امکانات شخصی انجام شود.
  4. قراردادن یک رشته در یک محل در ترتیب های مختلف انتخاب رشته شانس قبولی شما را افزایش نمی دهد پس بهتر است در صورت انتخاب یک رشته در یک محل فقط آن را یکبار بنویسید.
  5. ضوابط و شرایط دانشگاه ها مانند: صلاحیت تحصیلی، معاینه بدنی، مصاحبه و گزینش میتوانند بر تصمیم گیری شما در انتخاب تاثیر بگذارد. حتما ضوابط و شرایط دانشگاه های مورد تایید را مطالعه و سپس در سامانه وارد نمایید.

انتخاب رشته حرفه ای با غرب آنلاین

کلام پایانی

همانطور که در ابتدای مقاله گفته‌شد عوامل متعددی میتواند بر روی انتخاب رشته ی شما موثر باشد. شما دانش آموزان میتوانید با کسب آگاهی و دریافت مشاوره از تیم غرب آنلاین در نهایت خودتان یک انتخاب رشته ی اصولی و کاملی داشته‌باشید. و در پایان کدهای دانشگاه ها و چک لیست نهایی را انجام دهید.

5/5 - (2 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا