آموزشیمشاوره کنکورمقالات

6 تکنیک مدیریت زمان کنکور برای موفقیت

مدیریت زمان کنکور چه تکنیک هایی دارد و چگونه می تواند به داوطلبان کمک کند که رتبه قبولی را به دست آورند ؟ به جرات می توان گفت که اگر داوطلبان با تکنیک های مدیریت زمان کنکور آشنا نباشد در جلسه کنکور به مشکلات زیادی برخواهند خورد و نمی توانند در موعد مقرر دفترچه را تحویل دهند. در این مطلب به بررسی چند تکنیک مهم در این خصوص خواهیم پرداخت.

مدیریت زمان کنکور

مدیریت زمان کنکور چیست؟ مدیریت زمان کنکور جزو روش هایی است که به میزان چشم گیری می تواند سبب ارتقای کیفیت پاسخ دهی به سوالات کنکور شود که اساتید ما در کلاس کنکور آنلاین با آموزش این روش ها به داوطلبان کمک می کنند که در زمان مشخص شده از پاسخ دادن به تمام سوالات بر بیایند. مدیریت زمان کنکور سبب کاهش استرس داوطلبان و کمک به افزایش آرامش ذهنی آن ها خواهد شد.

یکی از مشکلاتی که اغلب داوطلبان با آن روبرو می شوند کمبود زمان است. زیرا آن ها تایم زیادی را برای هر سوال صرف می کنند و در نهایت شاهد اتمام زمان کنکور و عدم پاسخ دهی به بسیاری از سوالات هستند. همین امر موجب می شود که دچار تشویش شوند و سوالات باقی مانده را با عجله جواب دهند و در نهایت نتیجه خوبی کسب نکنند. به همین جهت تمام کارشناسان اذعان دارند که یادگیری برخی از تکنیک ها مانند مدیریت زمان می تواند بیشتر از هر چیز دیگری برای داوطلب مفید باشد.

مهم ترین تکنیک ها در مدیریت زمان کنکور چیست ؟

حال که متوجه میزان اهمیت بالای مدیریت زمان در پاسخگویی به سوالات کنکور شده اید وقت آن است که با خلاصه ای از تکنیک های موثر مدیریت زمان آشنا شوید و یا اینکه میتوانید این تکنیک ها را به صورت کاملا کاربردی در  کلاس آنلاین کنکور تجربه کنید.

تکنیک اول : ضربدر منها

هنگامی که داوطلب در جلسه کنکور با سوالات مواجه می شود و شروع به پاسخ دادن آن ها می کند با سه دسته از سوالات برخورد خواهد کرد که اساتید ما در کلاس کنکور مجازی نکات و واکنش های مورد نیاز برای برخورد با این سه دسته از سوالات را به طور کامل و کاربردی توضیح داده اند .

دسته اول : سوال را بلد هستم.

اولین دسته سوالات ، سوالاتی هستند که داوطلب به خوبی آن ها را مطالعه کرده و پاسخ را می داند. او در کمترین زمان پاسخ را پیدا کرده و علامت می زند.

دسته دوم : شک دارم و نیاز به زمان بیشتری دارم.

سوالات شک دار جزو سوالاتی هستند که داوطلب در انتخاب گزینه و یافتن پاسخ دچار تردید می شود و برای اطمینان از پاسخ باید زمان بیشتری برای آن در نظر بگیرد. برای اینکه بتوانید مدیریت زمان کنکور را به بهترین نحو انجام دهید و پاسخ اشتباه در پاسخنامه وار نکنید باید در کنار این گونه سوالات علامت ” ضربدر ” بزنید تا بعد از اتمام پاسخ دهی به سایر سوالات بتوانید مجددا به سراغ این سوال بیایید و زمان بیشتری برای آن صرف کنید.

دسته سوم : سوال را بلد نیستم.

بلد نبودن پاسخ برخی از سوالات بسیار طبیعی است. زیرا داوطلبان برخی از منابع را به دلیلی همچون دشواری و … مطالعه نکرده اند. اگر با این سوالات مواجه شدید در کنار آن ها علامت ” منها ” بزنید تا در پاسخ گویی به آن ها دچار اشتباه نشوید.

دسته سوم : سوال را بلد نیستم

تکنیک دوم : بازگشت

تکنیک بازگشت ارتباط مستقیمی با تکنیک ضربدر منها دارد. زیرا در این تکنیک باید به بعد از اتمام پاسخ دهی به سوالات و داشتن زمان اضافه به سراغ سوالاتی بروید که در کنار آن ها ضربدر زده اید. در بخش قبل اشاره کردیم که علامت ضربدر به معنای دانستن پاسخ سوال است اما برای حل آن به زمان بیشتری نیاز دارید. اغلب این سوالات مربوط به دروسی مانند ریاضی و ادبیات می شود که داوطلبان ترجیح می دهند در زمان دیگری و با تمرکز بیشتر به پاسخ دهی آن ها بپردازند.

تکنیک سوم : زمان های نقصانی

تکنیک زمان های نقصانی به این معنی است که شما باید زمان اضافه برای هر درس را در نظر بگیرید تا قبل از اتمام زمان کنکور بتوانید به سراغ آن ها بروید و پاسخ های خود را مرور کنید. پاسخ دهی در دقایق اولیه می تواند ضریب خطای شما را افزایش دهد زیرا در بالاترین میزان هیجان خود هستید اما هر چه زمان بیشتری از شروع آزمون می گذرد تمرکز و توانایی شما در مدیرت استرس افزایش پیدا می کند . به همین دلیل مرور کردن پاسخ ها می تواند باعث تصحیح اشتباهات شود.

تکنیک چهارم : وقفه در آزمون

شرکت در آزمون های طولانی و چند ساعته سبب می شود تا راندمان ذهنی و جسمی داوطلب کاهش پیدا کند و مشکلاتی از جمله خستگی و اختلال گردش خون را تجربه کند. در این شرایط باید از مدیریت زمان کنکور به بهترین نحو بهره بگیرد. در ادامه به روش هایی اشاره می کنیم که می تواند خستگی داوطلب را در طول جلسه کنکور کاهش دهد.

  • یکی از مهم ترین توصیه هایی که برای داوطلبان داریم این است که بدون حرکت بر روی صندلی ننشینید. زیرا در گردش خون اختلال به وجود می آید و به دنبال آن بی حسی و خواب رفتگی دست ، پا و گردن را تجربه خواهید کرد. باید هر چند دقیقه یک بار اعضای بدن مانند کمر ، گردن ، دست و پا را تکان دهید تا خون در آن ها گردش پیدا کند.
  • هر نیم ساعت یک بار به طور کامل به صندلی تکیه دهید و چشمان خود را ببندید. با این کار می توانید مجددا تمرکز خود را بدست بیاورید و نیروی لازم برای ادامه راه را پیدا کنید.
  • اگر احساس خستگی جسمی و ذهنی می کنید بهترین کار این است که عضلات خود را شل کنید. چند نفس عمیق بکشید.

تکنیک چهارم : وقفه در آزمون

تکنیک پنجم : اولویت دادن به سوالات ساده

یکی از روش هایی که برخی از داوطلبان آن را انجام می دهند و نتیجه خوبی کسب می کنند این است که با نگاهی گذرا به سوالات ، پرسش های ساده را پیدا می کنند و در اولین فرصت به آن ها پاسخ می دهند. این کار می تواند باعث مدیریت زمان کنکور شود. زیرا تعداد زیادی از سوالات را در مدت زمان کمی پاسخ می دهید و این امر سبب می شود تا زمان بیشتری در پایان جلسه برای شما باقی بماند.

تکنیک ششم : همراه داشتن ساعت یا کرنومتر

اگر زمان آزمون را با تعداد سوالات بسنجید متوجه می شوید که برای پاسخ دهی به هر سوال فقط چند ثانیه در اختیار دارید. برای مدیریت کردن این زمان باید حتما ساعت یا کرنومتر به همراه داشته باشید. با این کار می توانید زمان لازم برای پاسخگویی به هر سوال را مدیریت کنید و از اتلاف وقت جلوگیری کنید. اگر می خواهید در حل سوالات کنکور به خوبی از پس زمان بربیایید باید قبل از کنکور اقدام به حل تست های زمان دار می کردید. تست های زمان دار به عنوان بهترین تمرین برای پاسخ دهی به سوالات و افزایش سرعت شما محسوب می شود.

5/5 - (3 امتیاز)

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا