آموزشیمشاوره کنکورمقالات

10 روش مطالعه دروس عمومی برای کنکور 1403

در این مطلب به بررسی روش مطالعه دروس عمومی برای کنکور 1403 خواهیم پرداخت. این دروس دارای اهمیت زیادی هستند و می توانند به شدت در بهبود رتبه به شما عزیزان کمک کنند. اگر با نحوه و روش روش مطالعه دروس عمومی برای کنکور آشنا نیستید با این مطلب همراه باشید.

روش مطالعه دروس عمومی

روش مطالعه دروس عمومی چگونه است ؟ بسیاری از دانش آموزان و داوطلبان تصور می کنند که دروس عمومی از اهمیتی کمتر از دروس اختصاصی برخوردار هستند به همین دلیل مطالعه آن را در اولویت دوم قرار می دهند. در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است و اگر شما از روش مطالعه دروس عمومی آگاه باشید و بر اساس آن اقدام به یادگیری کنید ، تاثیر زیادی در رتبه شما خواهد داشت. دروس عمومی در کنکور شامل زبان و ادبیات فارسی ، عربی ، دین و زندگی و زبان انگلیسی می باشد که روش مطالعه آنها به طور کاملا کاربردی در کلاس کنکور آنلاین توضیح داده می شود . در ادامه به 10 روش مطالعه دروس عمومی به تفکیک درس خواهیم پرداخت.

زبان و ادبیات فارسی

زبان و ادبیات فارسی یکی از مهم ترین دروس عمومی کنکور محسوب می شود که دارای ضریب بالایی است. به این معنی که با تمرکز و زمان گذاشتن برای مطالعه آن می توانید از تاثیر آن بر رتبه خود بهره مند شوید. این کتاب دارای مباحث بسیار شیرین و جذابی است که شامل قرابت مفهومی ، آرایه ها ، تاریخ ادبیات و … دسته بندی می شود. نحوه مطالعه بخش های مختلف کتاب را بطور خلاصه بررسی می کنیم همچنین شما می توانید نحوه مطالعه زبان و ادبیات فارسی را به صورت فیلم های  آموزشی در کلاس آنلاین کنکور توسط اساتید ما آموزش داده می شود .

1-عدم تست زنی بلافاصله بعد از اتمام درس

برخی از دانش آموزان دارای حافظه قوی تری در حفظ کردن متون هستند. به همین دلیل در کسب درصد بالا از این درس موفق تر عمل می کنند. اما اگر دارای حافظه ای قوی در این بخش نیستید جای نگرانی نیست. چون می توانید با تمرین ، تکرار ، ممارست و شرکت در کلاس کنکور مجازی که شامل نکات مهمی در این باره می باشد ، به اهداف خود دست یابید. در درس زبان و ادبیات فارسی پر از لغت و مباحث حفظی است که می توانید برای به حافظه سپردن آن به لغت نامه موجود در انتهای کتاب مراجعه کنید. بهترین کار برای ثبت دروس عمومی در ذهن این است که بعد از خواندن مطلب سریعا اقدام به تست زدن نکنید. بلکه باید در فواصل زمانی مختلف درس را مرور کنید و سپس تست های مورد نظر را پاسخ دهید.

زمان تست زنی در درس عمومی با درس تخصصی متفاوت است. زیرا دروس تخصصی که سرشار از فرمول هستند باید بلافاصله بعد از اتمام مبحث اقدام به تست زنی کرد تا مطلب در ذهن دانش آموز ثبت شود. اما در خصوص دروس عمومی وضعیت متفاوت خواهد بود.

2- خلاصه نویسی آثار نویسندگان و شعرا

بخش تاریخ ادبیات یکی از قسمت های مهم زبان و ادبیات فارسی است که قطعا چند سوال مهم از آن در کنکور مطرح خواهد شد. برای بهبود یادگیری و تسلط بر این درس باید در وهله اول تمام کتاب را مطالعه کنید و از اعلام هایی که در انتهای کتاب آمده نیز استفاده کنید. بهترین روش برای یادگیری این درس این است که در حین خواندن اقدام به خلاصه نویسی کنید. چون خلاصه نویسی می تواند ماندگاری مطلب را در ذهن شما بیشتر کند. تمام آثار نویسندگان ، اسامی شاعران و آثار آن ها را به شکل رمز گذاری شده یادداشت و حفظ کنید.

خلاصه نویسی آثار نویسندگان و شعرا

3- ممارست بر یادگیری املا

املا یکی دیگر از بخش هایی است که در کتاب زبان و ادبیات فارسی مورد توجه می باشد. اگر بخواهیم به روش مطالعه دروس عمومی در خصوص املا بپردازیم باید بگوییم که برخی از دانش آموزان ریسک این بحش را بسیار زیاد می دانند و این تصور را دارند که بهتر است بخش املا را نادیده بگیرند و به سراغ سایر مطالب بروند تا در زمان خود نیز صرفه جویی کرده باشند. یکی از بهترین روش ها برای یادگیری املا این است که املاهایی که برای شما غریبه هستند را جداگانه یادداشت کنید و اقدام به خواندن و حفظ کردن آن ها کنید.

4- استفاده از تمرین های ساده در آرایه های ادبی

آرایه های ادبی از بخش های بسیار شیرین و دلچسب زبان و ادبیات فارسی به شمار می رود. برای یادگیری این بخش باید تمام آن ها را کاملا بشناسید و برای فهم بهتر ، به حل تمرین های ساده کتاب بپردازید. برای اینکه بتوانید با سرعت بیشتری آرایه های ادبی را یاد بگیرید باید به سراغ شعرهای خارج از کتاب نیز بروید و بعد از تسلط کامل به این مبحث اقدام به تست زنی کنید. تعداد تست هایی که در بخش آرایه ها به آن پاسخ می دهید باید بسیار زیاد باشد تا تکنیک ها و ترفندهای لازم برای پاسخگویی را پیدا کنید.

زبان عربی

درس عربی از دیگر دروس عمومی به حساب می آید که برای برخی از دانش آموزان شیرین و برای برخی دیگر ناخوشایند است. اما یادگیری این درس به زمان زیادی نیاز ندارند و می توانید به تابستان نیز اکتفا کنید. بخش های مختلف درس عربی شامل تعریب ، قواعد و ترجمه می باشد.

5- مطالعه لغات عربی در انتهای کتاب

همان طور که اشاره کردیم از بخش های مهم کتاب زبان عربی شامل ترجمه است. برای اینکه ترجمه شما در سطح بالایی قرار بگیرد باید با تمام لغات و معانی آن ها آشنا باشید. بدین منظور می توانید به لغاتی که در انتهای کتاب زبان عربی وجود دارد مراجعه کنید و برای پیشرفت خود نیز از سایر لغات خارج از درس نیز بهره مند شوید. یادداشت کردن لغاتی که یادگیری آن ها برای شما دشوار است می توانید کمک زیادی به شما کند.

6- آموختن قواعد عربی با یادداشت کردن

قواعد عربی جزو آن دسته از مباحثی است که برای یادگیری آن ، یک بار کافیست. چون قواعد ثابت هستند و بر اساس آن سوالات متعددی مطرح می شود. توصیه می کنیم قواعد را در یک دفتر جداگانه یادداشت کنید و به خوبی آن ها را یاد بگیرید. یادگیری قواعد اولویت بیشتری نسبت به یادگیری سایر بخش ها مانند لغات و تعریب دارد.

7- پاسخ دهی به تست های سال گذشته

پاسخ دهی به تست های سال های گذشته نه تنها درباره دروس تخصصی بلکه برای دروس عمومی نیز توصیه می شود. زیرا شما را با ساختار سوالات آشنا می کند و هر کدام از تست ها یک نکته جدید به شما می آموزد. در هنگام بررسی پاسخ سوالات بهتر است پاسخنامه تشریحی را بررسی کنید تا ایرادات و اشکالات خود را به تفصیل مورد بررسی قرار داده باشید.

دین و زندگی

دین و زندگی یکی دیگر از دروسی است که در این بخش قصد داریم به روش مطالعه دروس عمومی درباره آن بپردازیم. دین و زندگی مانند سایر دروس عمومی دارای ساختار حفظی می باشد و برای یادگیری آن باید به مباحث تسلط زیادی داشته باشید.

8- نشانه گذاری آیات و روایات

قبل از اینکه به حفظ کردن ، یادداشت کردن یا تست زنی در درس دین و زندگی بپردازید باید ابتدا به سراغ فهمیدن مبحث مورد نظر بروید. بعد از اینکه اصل مطلب را متوجه شدید آیات و روایات مرتبط با آن را علامت گذاری کنید تا مطالعه آن برای شما راحت تر شود. آیات و روایات با تکرار در ذهن شما می نشیند. تست زنی را بعد از 2 الی 3 بار خواندن مطلب ، شروع کنید. همچنین انواع روش های خلاصه نویسی مثل همیشه می تواند به عنوان یک ابزار کمکی برای شما محسوب شود.

زبان انگلیسی

زبان انگلیسی از جمله دروسی به شمار می آید که برخی از دانش آموزان به آن تسلط دارند زیرا به کلاس های آزاد مراجعه کرده و زبان خود را تقویت کرده اند. در این بخش به نکات مهم به منظور یادگیری این درس اشاره می کنیم.

زبان انگلیسی

9- گسترش دایره لغات

زبان انگلیسی مانند زبان فارسی پر از لغات و کلمات است. هر چه کلمه جدید بیاموزید باز هم کم است و نمی توان ادعا کرد که شما تبدیل به یک استاد زبان شده اید. پس توصیه می کنیم دایره لغات خود را وسیع کنید و اگر یادگیری یک لغت برای شما دشوار است آن را در جایی یادداشت کنید تا با تمرین ، تکرار و استفاده از روش های بهبود حافظه آن را در حافظه خود جای دهید . یکی از نکاتی که می تواند به شما در جلسه کنکور کمک کند این است که اگر به کلمه ای برخورد کردید که معنی آن را نمی دانستید به کلمات قبل و بعد از آن رجوع کنید و معنی کلمه مورد نظر را حدس بزنید.

10- تسلط بر قواعد

زبان انگلیسی نیز مانند زبان عربی دارای قواعد و اصولی است که اگر آن ها را یاد بگیرید گام بزرگی در کسب درصد و رتبه بالا خواهید برداشت. یادداشت کردن قواعد در یک دفتر جداگانه و مرور آن ها به دفعات زیاد می تواند شما را به هدف برساند.

5/5 - (1 امتیاز)

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا