آموزشی

بهترین کتاب زمین شناسی کنکور

زمین شناسی، در لیست تخصصی رشته تجربی قرار دارد که دارای ضریب 2 در کنکور است. این درس 25 سوال کنکور را به خود اختصاص می‌دهد که باید در طول 20 دقیقه به آنها پاسخ داده شود. به عبارت دیگر، شما برای پاسخگویی به هر سوال فقط 48 ثانیه زمان دارید.

طی سال‌های گذشته،اکثر داوطلبان به دلیل ضریب پایین این درس اهمیت زیادی به آن نمی‌دادند و ترجیح بسیاری از داوطلبان این بود که زمان این درس را صرف دیگر دروس کنند. پس از تغییرات کنکور برای سال 1402 و حذف دروس عمومی، زمین شناسی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد. این درس به عنوان یک درس اختصاصی برای قبولی در تمام رشته‌ها در نظر گرفته شد که همین امر باعث تغییر نظر داوطلبان نسبت به این درس را تغییر داد.

با توجه به اهمیت این درس در کنکور 1403، داوطلبان باید با یک برنامه ریزی دقیق به صورت جدی به مطالعه آن بپردازند.  در این مقاله، قصد داریم بهترین کتب‌ زمین شناسی کنکور را بررسی کرده و ببینیم که از نظر درسنامه، تست، تمرینات و آزمون‌ها، هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند.

یک کتاب کمک درسی خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

درسنامه‌های کامل

مهم‌ترین ویژگی‌ یک کتاب کمک ‌درسی خوب، درسنامه‌های کامل و جامع آن است. درسنامه‌ها باید به ‌طور جامع، مطالب کتاب درسی را پوشش دهند به طوری که دانش آموز به کتاب دیگری نیاز پیدا نکند. همچنین، باید به ‌صورت روان و قابل ‌فهم نوشته شده باشند.

تست‌های متنوع

از دیگر نکات مهم یک کتاب کمک درسی، تست‌ها هستند. تست‌ها باید متنوع باشند و از انواع مختلف سوالات، مثل سوالات مفهومی، تستی و چهارگزینه‌ای، تشکیل شده باشند. علاوه بر این، باید کارآمد باشند و به داوطلب کمک کنند تا مطالب را به‌ درستی یاد گرفته و در آزمون‌ها نمره خوبی کسب کند.

تمرینات و آزمون‌های جامع

تمرینات و آزمون‌های کامل و جامع از دیگر ویژگی‌های مهم یک کتاب کمک ‌درسی خوب هستند. تمرینات باید متنوع و متناسب با سطح داوطلب باشند. آزمون‌ها باید جامع و شامل سوالات مختلف از تمام مباحث کتاب درسی باشند.

کدام کتاب مناسب شماست؟

منابع بسیار زیادی برای مطالعه وجود دارند که هر کدام مطالب و بخش‌های متعددی را پوشش داده‌اند اما در ادامه سعی کردیم منابعی را معرفی کنیم که از سوی دانش آموزان، بیشترین نظرات مثبت را به خود اختصاص داده‌اند تا  شما  با توجه به ویژگی‌های ذکر شده، بتوانید یکی از کتاب‌های زیر را بر اساس جزئیاتی که برای هر کدام شرح داده شده انتخاب و شروع به مطالعه کنید.

کتاب زمین شناسی انتشارات مبتکران: این کتاب دو شماره 1 و 2 دارد. از ویژگی‌های مثبت کتب مبتکران می‌توان به نوشتار راحت، ساده سازی مطالب و طبقه بندی اصولی اشاره نمود. همچنین حجم این کتاب معقول بوده و برای دانش‌‍آموزان خسته کننده نخواهد بود.

کتاب زمین شناسی انتشارات گاج 1 و2: انتشارات گاج به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین موسسه‌ها، همیشه سعی کرده تا منابعی را در اختیار دانش آموزان قرار دهد که درسنامه‌های جامع، تست‌های طبقه بندی شده وهمچنین پاسخ‌های تشریحی به همراه نکات مهم را شامل شود. مثال‌های متنوع و تشریح کامل تست‌ها نقطه قوتی است که این کتاب را از سایر کتب متمایز می‌کند.

کتاب زمین زمین شناسی مهروماه: این کتاب منبعی ارزشمند برای داوطلبان کنکور بوده و به شما کمک می‌کند به خوبی به تست‌های زمین شناسی کنکور پاسخ دهید. این کتاب تمامی مطالب کتاب درسی زمین شناسی را به‌صورت جامع و کامل پوشش داده و از حجم مناسبی برخوردار است که به هیچ‌  وجه خسته نخواهید شد. ویژگی دیگری که این کتاب را از سایر منابع مجزا می‌کند، قرار دادن نمودارهای درختی متعدد است که درک مطلب را برای شما راحت می‌کند.

کتاب زمین شناسی خیلی سبز: کتاب‌های خیلی سبز، یکی از بهترین منابع کمک ‌درسی برای کنکور تجربی هستند. این کتاب در صدر لیست انتخابی دانش‌ آموزان قرار دارد و از محبوبیت بالایی برخوردار است. درسنامه‌های این کتاب درس به درس بوده و به طور جزئی به بررسی و آموزش هر درس به همراه نکات، تست‌های تالیفی و طبقه بندی شده می‌پردازد. یکی از ویژگی‌های بسیار مثبت کتاب خیلی سبز این است که تست‌ها را از آسان به سخت دسته بندی نموده و کار را برای دانش آموزان راحت‌تر کرده است.

زمین شناسی کنکور

بیشترین تست‌های زمین شناسی کنکور از کدام بخش‌هاست؟

هر چند لازم است تا تمام فصل‌ها را کامل مطالعه کنید اما برخی فصول تست‌های بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند. از جمله این درس‌ها می توان به: سنگ‌ها، کانی‌ها، سنگواره و گسل و چین خوردگی اشاره نمود.

کلام پایانی

انتخاب کتاب مناسب کمک درسی، یکی از عوامل مهم موفقیت در کنکور است. با توجه به ویژگی‌ها و نقاط قوتی که برای هر کتاب برشمردیم ، می‌توانید بهترین کتاب را برای خود انتخاب کرده و با مطالعه آن، شانس خود را برای قبولی در کنکور افزایش دهید.

5/5 - (2 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا