اخبار کنکور

ظرفیت پذیرش در دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ چقدر است؟

دانشگاه فرهنگیان به عنوان یکی از مؤسسات آموزش عالی مطرح و محبوب در میان داوطلبان کنکور سراسری شناخته می ‌شود. دلیل این محبوبیت، بهره ‌مندی دانشجویان پذیرفته ‌شده از امتیازاتی نظیر دریافت حقوق هنگام تحصیل و تضمین اشتغال پس از فارغ ‌التحصیلی است. یکی از اصلی ‌ترین نگرانی ‌های داوطلبان، میزان ظرفیت پذیرش در دانشگاه فرهنگیان برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ است که در این مقاله به بحث و بررسی کامل آن پرداخته ‌ایم.

زمان برگزاری آزمون دانشگاه فرهنگیان

برگزاری آزمون ویژه رشته‌ های تحصیلی دانشگاه فرهنگیان برای سال جدید ، هم‌زمان با دور اول آزمون سراسری در اردیبهشت ۱۴۰۳انجام خواهد پذیرفت؛ این آزمون با یک دفترچه مستقل و اختصاصی برای پذیرش دانشجو-معلمان، به علاوه دفترچه‌ سوالات استاندارد ارائه شده به داوطلبان در هر گروه آزمایشی، صورت می‌ گیرد.

ضرایب دروس در این آزمون برای همه گروه‌ های آزمایشی، به جز دروسی که مختص آزمون اختصاصی برای پذیرش دانشجو – معلمان هستند، مطابق با ضرایب مندرج در جدول شماره ۲ صفحه ۳۴ دفترچه آزمون سراسری محاسبه خواهند شد.

نحوه اطلاع از ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان

با انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، اطلاعات مربوط به تعداد صندلی ‌های موجود در دانشگاه فرهنگیان برای هر رشته‌ آزمایشی در دسترس داوطلبان کنکور قرار خواهد گرفت. مطالعه کامل این دفترچه می ‌تواند به داوطلبان کمک کند که از ظرفیت های مشخص شده هر رشته محل در این دانشگاه به طور کامل آگاه شوند.

جلسات متعددی توسط مجلس شورای اسلامی برای جبران کسری بیش از صد هزار نفری نیروی معلم در سال 1403 و علاوه بر آن، بازنشستگی سالیانه نزدیک به 35 هزار عضو وزارت آموزش و پرورش، برگزار می شود. فعلاً مطابق با مصوبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دانشگاه‌ های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی هر سال دست کم 25 درصد افزایش در ظرفیت پذیرش دانشجو خواهند داشت.

میزان ظرفیت پذیرش در دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ چقدر است؟

ظرفیت پذیرش در دانشگاه تربیت معلم در سال 1403 بر اساس نیاز هر استان به نیروی معلم و تعداد فارغ ‌التحصیلان سالانه دانشگاه فرهنگیان متغیر است. متقاضیان باید قبل از پر کردن فرم انتخاب رشته کنکور، از تعداد ظرفیت ‌های موجود در استان مورد نظر خود آگاه شوند و با در نظر گرفتن احتمالات پذیرش خود در این دانشگاه، به تکمیل فرم انتخاب رشته بپردازند.

الزام به بومی‌گزینی از ملاک‌ های مهم در پروسه پذیرش دانشگاه فرهنگیان به شمار می ‌آید. از این رو، داوطلبان واجد شرایط ورود به این دانشگاه، می توانند بر مبنای اطلاعات مندرج در دفترچه انتخاب رشته، تنها رشته‌ های موجود در منطقه جغرافیایی خود را انتخاب کرده و بر حسب اولویت در فرم انتخاب رشته وارد کنند.

قبولی دانشگاه فرهنگیان


دانشگاه فرهنگیان در هر گروه آزمایشی تنها تعداد محدودی دانشجو می ‌پذیرد. عواملی نظیر تقاضای بالا برای ورود به این دانشگاه و محدودیت ‌هایی مانند سیاست بومی‌گزینی و ظرفیت ‌های مشخص ‌شده، ورود به این دانشگاه را به رقابتی فشرده تبدیل می ‌کند؛ در نتیجه، متقاضیان باید برای دستیابی به این فرصت تحصیلی تلاش بیشتری انجام دهند.

اما ظرفیت پذیرش در دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ چقدر است؟ در سال گذشته، ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان حدود 30 هزار دانشجو اعلام شده بود. طبق مصوبه مجلس، این میزان برای امسال باید افزایش ۲۵ درصدی داشته باشد.

نحوه پذیرش دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳

فرآیند پذیرش در دانشگاه فرهنگیان شامل دو مرحله است: اول شرکت داوطلبان در یک آزمون کتبی و در صورت موفقیت در آن، شرکت در مصاحبه ‌ای است که دانشگاه ترتیب می‌ دهد.

پس از اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری، دانشگاه تربیت معلم از داوطلبانی که رتبه و امتیاز لازم برای ورود به دانشگاه فرهنگیان را کسب کرده ‌اند، جهت شرکت در مصاحبه دعوت می ‌کند. داوطلبان می‌ توانند با علم به اینکه چند برابر ظرفیت برای مرحله مصاحبه در نظر گرفته شده است، خود را به خوبی آماده کرده و با تمام توان در جلسه مصاحبه شرکت نمایند.

شرایط پذیرش دانشگاه فرهنگیان

مهم ترین شرایط پذیرش دانشگاه فرهنگیان

مهم‌ترین شرایط پذیرش دانشگاه فرهنگیان به شرح زیر است:

  • سن: حداکثر سن برای پذیرش در دانشگاه فرهنگیان، 24 سال تمام در نظر گرفته شده است.
  • توانایی جسمانی و روانی: سلامت جسمانی و روانی داوطلبان از شروط اصلی پذیرش در این دانشگاه است.
  • موفقیت در کنکور سراسری: داوطلبان باید در کنکور سراسری شرکت کرده و حد نصاب لازم یا همان تراز بالای 6000 را کسب کنند.
  • مصاحبه حضوری: در مرحله دوم، به تعداد چندین برابر ظرفیت هر گرایش، داوطلبان برای مصاحبه دعوت می‌ شوند. پس از عبور از مراحل ارزیابی مصاحبه و بررسی سلامت فیزیکی، به میزان ظرفیت هر رشته محل از بین افراد شرکت کننده، گروهی که با کسب بالاترین امتیاز موفق شده‌ اند، به عنوان پذیرفته‌شدگان نهایی دانشگاه فرهنگیان معرفی خواهند شد.

سوالات متداول

ظرفیت ‌های پذیرش دانشگاه فرهنگیان بر اساس هر گروه آزمایشی به طور مجزا در دفترچه انتخاب رشته سال ۱۴۰۳ آورده می‌ شود.

تراز بالای 6000 به عنوان حد نصاب قبولی در نظر گرفته می شود.

تقریباً هرسال گروه آزمایشی علوم انسانی رکورد بیشترین تعداد پذیرش در میان تمام گروه‌ ها را داشته است.

4.7/5 - (6 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا