اخبار کنکورمقالات

پردرآمدترین و بهترین رشته های انسانی 1403

دانش آموزانی که در رشته علوم انسانی تحصیل کرده‌اند، علاوه بر انتخاب یک دانشگاه مناسب برای ادامه تحصیل، باید به فکر آینده شغلی خود هم باشند. از این جهت بهترین رشته های انسانی که دارای درآمدهای بالایی هستند، اهمیت پیدا می‌کنند. به طور کلی رشته هایی چون جهانگردی، حقوق، حسابداری، وکالت، روانشناسی و هتلداری، جزو پردرآمدترین و بهترین رشته های انسانی هستند. اما انتخاب بهترین رشته‌ها به موارد متعددی بستگی دارد.

با توجه به شرایط و علاقه فرد، ممکن است هیچ یک از رشته های معرفی شده را انتخاب نکنند یا شرایط تحصیل در دانشگاه‌های معتبری که این رشته‌ها را ارائه می‌کنند، نداشته باشند. بنابراین انتخاب یک رشته در کنکور علوم انسانی بستگی به توانایی و سلیقه‌های فردی هر کس دارد. در ادامه به معرفی پردرآمدترین رشته های انسانی می‌پردازیم.

رشته حقوق

یکی از بهترین و پرطرفدارترین رشته‌ها در علوم انسانی، رشته حقوق است. این رشته که با قوانین کشور و انواع ماده‌ها و تبصره‌های متعدد، سر و کار دارد، برای افرادی مناسب است که به شغل وکالت علاقه دارند.

شغل وکالت می‌تواند یکی از پردرآمدترین مشاغل باشد. اما رسیدن به جایگاه شغلی مناسب و کسب درآمد نیازمند تلاش زیادی است و متقاضیان باید مراحل متعددی را طی کنند تا بتوانند به عنوان یک وکیل معتبر و رسمی مشغول به کار شوند و درآمدهای بالا به دست بیاورند.

داوطلبان این رشته علاوه بر شرکت در کلاس آنلاین کنکور باید روحیه حمایتگر و بیان قوی داشته باشند، می‌توانند به راحتی با ارائه دلایل و شواهد محکم از یک نفر دفاع کنند. این افراد به راحتی می‌توانند در این رشته موفق باشند. بازار کار رشته وکالت و حقوق دارای موقعیت‌های مناسبی است و افرادی که در این رشته فارغ التحصیل شوند، می‌توانند به عنوان حقوقدان، وکیل دادگستری، قاضی و … مشغول به کار شوند. درآمد رشته وکالت درآمد نسبتاً بالایی است. اما به شرط اینکه فرد توانایی‌های کافی برای اشتغال در این رشته را داشته باشد.

رشته روانشناسی

یکی دیگر از بهترین رشته های انسانی که دارای درآمد بالایی است، رشته روانشناسی می‌باشد. یک روانشناس می‌تواند در حوزه‌های مختلفی به فعالیت بپردازد. از ارائه مشاوره خانوادگی و تحصیلی گرفته تا نمایندگی فروش، کارشناس تبلیغات و … همچنین روانشناس‌هایی که در این رشته فارغ التحصیل شده‌اند، می‌توانند مراکز مشاوره تخصصی دایر کنند و یا در مراکز دولتی مشغول به کار شوند.

خانم‌ها و آقایان در رشته روانشناسی، می‌توانند درآمدهای بالایی داشته باشند. البته این رشته بیشتر مناسب خانم‌ها است. چرا که دارای هماهنگی بیشتری با روحیات خانم‌ها می‌باشد. درآمد این رشته هم با توجه به نوع شغل، می‌تواند بالا باشد. بعضی از افراد که در رشته روانشناسی فارغ التحصیل شده اند، می‌توانند در شرکت‌های مختلف، مراکز بهزیستی، مهد کودک‌ها و حتی آموزش و پرورش مشغول به کار شوند.

مهم ترین کاری که یک روانشناس انجام می‌دهد، شنیدن صحبت‌های مردم و همدردی کردن با آن ها است. مشاوران و روانپزشکانی که بتوانند مشاوره‌های تخصصی به مراجعان خود ارائه کنند، می‌توانند موفق‌تر باشند و به واسطه نام و شهرتی که به دست می‌آورند، درآمدهای بالایی از این رشته کسب کنند.

رشته حسابداری

افرادی که وارد رشته حسابداری می‌شوند، باید ارتباط خوبی با رشته ریاضیات و علم محاسبات داشته باشند. چرا که هر کس در این رشته وارد شود، باید با اعداد و ارقام کار کند. یکی از وظایف اصلی حسابدارها، ارائه گزارش مالی است. بازار کار این رشته می‌تواند در شرکت‌ها و موسسه‌های مختلف باشد. با توجه به گسترده بودن مشاغل حسابداری، افرادی که در این زمینه مشغول به کار شوند می‌توانند در منصب‌های دولتی و خصوصی فعالیت کنند و درآمدهای بالایی به دست بیاورند.

رشته مدیریت

در میان بهترین رشته های انسانی، رشته مدیریت هم جایگاه ویژه‌ای دارد و بسیاری از فارغ التحصیلان علوم انسانی به این رشته علاقه دارند. گرایش‌های متنوع مدیریت علاوه بر بازار داخلی در کشورهای خارجی هم وجود دارد. افرادی که در دوره کارشناسی مدیریت تحصیل کرده باشند، خیلی راحت می‌توانند مشاغل مناسبی برای خود پیدا کنند.

معروف‌ترین گرایش‌های این رشته، مدیریت بانکداری، مدیریت صنعتی، مدیریت سازمانی، مدیریت گردشگری، فناوری اطلاعات، مدیریت دولتی، مدیریت مالی و … هستند. افرادی که می‌خواهند وارد این رشته شوند، باید به دروسی چون زبان انگلیسی، ریاضیات، آمار و اقتصاد علاقه داشته باشند و دارای نمره‌های قابل قبولی در این دروس باشند. همچنین دارا بودن توانایی مدیریت، اعتماد به نفس بالا و روابط اجتماعی خوب از ویژگی‌هایی است که یک مدیر موفق باید داشته باشد.

بازار کار رشته مدیریت نیز خوب است و هر کس با توجه به توانایی‌ها و مهارت‌های خود، می‌تواند در موسسات خصوصی و دولتی مشغول به کار شود. توجه داشته باشید که آشنایی با مهارت‌های کامپیوتری و زبان انگلیسی برای اشتغال در این رشته ضروری است.

معیارهای لازم برای انتخاب بهترین رشته های انسانی

درست است که بهترین رشته های انسانی شامل حقوق و روانشناسی می‌شوند. اما مشاغل دیگری همچون هتلداری، شغل‌های مدیریتی، جهانگردی، مددکاری اجتماعی و … نیز بازار کار خوبی در کشور ما دارند. اما علاقه‌مندان به ادامه تحصیل در رشته انسانی، باید معیارهای متفاوتی را هنگام انتخاب رشته در نظر بگیرند. این معیارها عبارتند از:

نیاز جامعه

درست است که رشته انسانی طرفداران زیادی دارد، اما اگر رشته‌ای که انتخاب می‌کنید، دارای بازار کار خوبی نباشد و نتواند نیازهای جامعه را برآورده کند، قطعاً نمی‌توانید انتظار یک شغل پردرآمد و آینده‌ای روشن از آن را داشته باشید.

علاقه و استعداد

بعضی از افراد هستند که به رشته های خاصی علاقه پیدا می‌کنند. اما متاسفانه به خاطر نداشتن استعداد در این زمینه، نمی‌توانند موفق عمل کنند و ناچار می‌شوند پس از گذشت چند سال، رشته خود را تغییر دهند یا یک شغل دیگر انتخاب کنند. بنابراین همان قدر که علاقه مهم است، استعداد نیز اهمیت دارد و می‌تواند روی درآمدزایی شغل آینده شما تاثیر داشته باشد. پس نمی‌توان گفت اینکه به رشته‌ای علاقه داریم در آینده می‌توانیم در آن رشته موفق شویم و درآمدهای بالایی به دست بیاوریم.

درآمدزایی

پیدا کردن یک شغل مناسب و درآمد بالا، آرزوی تمام افرادی است که وارد دانشگاه می‌شوند و انتخاب رشته می‌کنند. درست است که سلیقه و علاقه اهمیت دارد، اما کسی که بخواهد وارد بازار کار شود و زندگی آینده خود را تامین کند، حتماً باید یک شغل مطمئن با درآمد بالا داشته باشد. به همین خاطر است که بهترین رشته های انسانی را به شما معرفی کردیم تا بدانید هنگام انتخاب رشته کدام یک می‌توانند درآمدهای بیشتری داشته باشند.

کلام پایانی

در کشور ما بسیاری از افراد هستند که از جایگاه شغلی خود راضی نیستند. چرا که رشته تحصیلی آن ها ارتباطی با شغل انتخابی آن ها ندارد. این افراد معمولاً هنگام انتخاب رشته، تحقیق کافی انجام نداده‌اند. به همین خاطر حالا از شغل خود راضی نیستند. با توجه به معیارهای انتخاب رشته، علاقمندان به تحصیل در رشته علوم انسانی، می‌توانند بهترین رشته های انسانی و بهترین شغل‌ها را انتخاب کنند تا در آینده بتوانند زندگی خود را مدیریت کنند و درآمدهای خوبی داشته باشند.

5/5 - (2 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا