مشاوره کنکور

نحوه مطالعه درسی که به آن علاقه ندارم

مطمئنا حتی اگر زرنگ ترین شاگرد مدرسه هم باشید، از یکی از درس های خود متنفرید. این مسئله چیزی کاملا طبیعی است، برخی از دانش آموزان نسبت به بعضی از درس ها علاقه بیشتری نشان می دهند و نسبت به برخی دیگر احساس تنفر دارند و با وجود باهوش بودنشان همیشه نمره کمتری از آن درس کسب می کنند، ولو اینکه آن درس بسیار راحت باشد.
شاید از خود بپرسید چگونه به مطالعه درسی که به آن علاقه ندارم بپردازم؟ یا چگونه اصلا می توان آن درس را یاد گرفت و به حافظه سپرد؟ این کار چندان سخت هم نیست؛ پس ناامید نباشید. با خواندن این مطلب قرار است شما هم مانند دیگران در درسی که دوست ندارید نمره بالایی کسب کنید. همراه ما باشید.

روش هایی برای مطالعه درسی که به آنها علاقه ای ندارید؟

چند روش برای مطالعه درسی که شما دوست ندارید وجود دارد؛ اما پیش از همه آن ها، ما می خواهیم به شما بگوییم که شرکت در یک کلاس آنلاین که استاد آن را دوست دارید می تواند تاثیر بسیار زیادی روی روحیه شما بگذارد.
امروزه تعداد زیادی کلاس کنکور آنلاین برگزار می شود و بد نیست اگر به درسی علاقه ندارید، در میان این کلاس های آنلاین، آن کلاسی که احساس راحتی بیشتری با آن دارید را بیابید و اینگونه علاقه خود به آن درس ها را افزایش دهید.
از تمام این ها گذشته، روش هایی که شما می توانید به کمک آن ها علاقه خود به درس مورد نظرتان را افزایش داده و خود را برای خواندن آن وادار کنید، شامل موارد زیر می شوند:

درسی که به آن علاقه ای ندارید را قبل از دروس دیگر بخوانید

یکی از راه حل ها برای مطالعه درسی که به آن علاقه ندارم این است که درسی که به آن علاقه چندانی ندارید را پیش از دروس دیگر بخوانید. از جمله رمز و رازهای موفقیت می توان به اراده ای که باعث می شود ما با توجه به اولویت ها تصمیم بگیریم اشاره کرد. اگر می بینید که تنفر شما از یک درس باعث شده نتیجه نهایی به دست آمده شما آنگونه که می خواستید نباشد؛ پس زمان آن رسیده اولویت مطالعه خود را روی این درس تنظیم نمایید تا تلاش های دیگر شما را بی ثمر نکند.

اما ممکن است این سوال برای شما پیش آید که چرا باید درسی که علاقه چندانی به آن ندارید را پیش از دروس دیگر بخوانید؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم یکی از مهمترین دلایلی که ممکن است باعث ایجاد حس تنفر شما به آن درس شده باشد به تاخیر انداختن مطالعه آن درس است.

بسیاری از دانش آموزان آن دسته از دروسی که به آن ها علاقه چندانی ندارند را به هیچ عنوان نمی خوانند، آن ها معمولا سعی می کنند همیشه دروسی که به آن ها علاقه دارند را مرور کنند  و به قدری این کار را طول می دهند که انرژی آن ها گرفته می شود و در انتها دیگر حس و حالی برای خواندن باقی دروس ندارند. این روند توسط دانش آموزان تکرار می شود و خواندن دروسی که دوست ندارد را به روزهای دیگری موکول می کنند.

خلاصه نویسی و یادداشت برداری

یکی از بهترین راه حل هایی که ما می توانیم در پاسخ به این سوال که برای مطالعه درسی که به آن علاقه ندارم چه کنم به شما عزیزان ارائه دهیم، یادداشت برداری یا خلاصه نویسی آن درس است. شاید فکر کنید شرکت در کلاس آنلاین گزینه بهتری به نظر می رسد؛ اما ما به شما اطمینان می دهیم که با خاصه نویسی و یادداشت برداری از آن دروس شما می توانید مطالب را ملکه ذهن خود کنید.

در بهترین زمان ممکن بدترین دروس را بخوانید

همانطور که در بالا هم به این مسئله اشاره کردیم، شما نباید مطالعه دروسی که به آن علاقه ندارید را به ساعات دیگری موکول کنید. برعکس بهتر است مطالعه دروس با خواندن و یادگیری دروس مورد علاقه شروع شوند.


مطالعه گروهی

این هم از دیگر راه حل های ما برای مطالعه دروسی است که شما به آن علاقه ندارید. درس خواندن به صورت گروهی با دوستان خود می تواند بهترین کاری باشد که شما انجام دهید. شما می توانید در این بین مشکلات یکدیگر را هم برطرف نمایید و همانطور که در یک کلاس آنلاین کنکور چیزهای جدیدی می آموزید به یکدیگر برای کسب دانش بیشتر کمک کنید.

استفاده از شیوه های جدید یادگیری

معمولا زمانی که از یک درس احساس تنفر کنید نمی توانید به خوبی آن را بفهمید و همین مسئله هم بیشتر شما را کلافه می کند؛ پس بهتر است به دنبال یک استاد خوب یا فردی که به آن درس علاقه زیادی دارد، باشید. در این حالت شما می توانید به راحتی آن درس را از فرد طرف مقابلتان بیاموزید.

برای مثال اگر به درس ریاضی یا فیزیک علاقه ندارید و در آن به مشکل برخورده اید می توانید از کسانی که ریاضیات را دوست دارند و به فیزیک عشق می ورزند کمک بگیرد. آن ها می توانند حقیقت هایی جالبی در مورد این دروس به شما ارائه دهند که شما را شگفت زده کند. ضمن اینکه به کمک فیلم های آموزشی جذاب، انیمیشن ها و فیلم هایی که در آن زمینه هم ساخته شده، احتمالا شما به آن درس بیشتر علاقه مند می شوید.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم به این سوال شما که چگونه می توان به مطالعه درسی که به آن علاقه ندارم پرداخت، پاسخ دهیم. در نهایت فراموش نکنید اگر به درسی علاقه ندارید باید به روز امتحان هم فکر کنید. هر چقدر که خواندن آن دروس را عقب بیندازید و به روز امتحان نزدیک شوید، استرس شما افزایش پیدا کرده و بدین ترتیب مطالعه آن درس برای شما به یک چالش وحشتناک تبدیل خواهد شد. با این اوصاف بهتر است به کمک راه حل های فوق در طی طول ترم درس هایی که به آن ها علاقه ای ندارید را بخوانید تا برای روز امتحان روی هم تلنبار نشوند و برای امتحان استرس کمتری داشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا