مقالات

کنکور چیست

کنکور چیست؟ به آزمونی که برای ورود به دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود، کنکور گفته می‌شود. البته برای پاسخ دادن به سوال کنکور چیست، این جمله کوتاه کافی نیست. چراکه بسیاری از افراد سال‌ها تلاش می‌کنند تا بتوانند با این چالش بزرگ برای ورود به دانشگاه‌ها مواجه شوند. درصورتی‌که داوطلبان ورود به دانشگاه‌های کشور بتوانند در کنکور قبول شوند و در دروس مورد نظر خود، درصدها و ترازهای قابل قبولی به دست بیاورند، می‌توانند وارد دانشگاه شوند. حالا که پاسخ سؤال کنکور چیست را پیدا کردید، بد نیست اطلاعات بیشتری درباره کنکور داشته باشید.

رشته ‌های مختلف کنکوری

داوطلبانی که قصد دارند پس از دریافت دیپلم در رشته‌های انسانی، تجربی، ریاضی و … در کنکور رشته مورد نظر خود شرکت کنند، می‌توانند رشته‌های مختلفی را انتخاب کنند. به‌عنوان‌مثال داوطلبان رشته انسانی گزینه‌های زیادی پیش رو دارند و همچنین افرادی که در کنکور تجربی، ریاضی و … شرکت می‌کنند، می‌توانند رشته‌های مختلفی را با توجه به علاقه خود برگزینند. در این قسمت به معرفی رشته‌های مختلف کنکور سراسری می‌پردازیم.

رشته ‌های کنکور انسانی

کنکور انسانی به صورت مجموع 5 زیر گروه دارد که هر یک از این زیر گروه‌ها هم به صورت اختصاصی زیر مجموعه‌های جداگانه‌ای دارند. ممکن است این زیر مجموعه‌ها با سایر گروه‌های آزمایشی مشترک باشد، اما ضرایب دروسی که مربوط به کنکور انسانی می‌شوند، در زیر گروه‌های مختلف متفاوت است. بنابراین داوطلبان بهتر است دروسی که ضریب بالاتری دارند را بیشتر مد نظر قرار دهند و برای مطالعه روی آن ها تمرکز کنند. رشته‌های کنکور انسانی عبارتند از:

  • روانشناسی
  • فلسفه و منطق
  • جامعه شناسی
  • تاریخ و جغرافیا
  • عربی اختصاصی
  • ادبیات اختصاصی
  • اقتصاد
  • ریاضی و آمار

رشته‌ های کنکور تجربی

یکی از رشته‌های پرطرفدار که هر ساله داوطلبان زیادی را در بر می‌گیرد، رشته تجربی است البته باید این نکته را هم بدانید که رقابت بین این افراد زیاد است. چراکه تعداد افرادی که می‌خواهند در رشته‌هایی چون پزشکی و پرستاری قبول شوند، بالا است. رشته‌های کنکور تجربی و زیر گروه‌های آن ها عبارتند از:

  • شیمی
  • زمین شناسی
  • فیزیک
  • ریاضی
  • زیست شناسی

رشته ‌های کنکور ریاضی

کنکور ریاضی هم مانند کنکور تجربی طرفداران زیادی دارد و بسیاری از داوطلبان داشتن شغل‌های مناسب و ورود به بازار کار، ترجیح می‌دهند این رشته‌ها را انتخاب کنند که عبارتند از:

  • فیزیک
  • شیمی
  • ریاضی

کنکور چیست؟

کنکور شامل چه درس‌هایی می‌شود؟

منابع درسی کنکور در هر سال توسط سایت سازمان سنجش اعلام می‌شود. بنابراین اگر شما قصد دارید در کنکور سراسری 1403 شرکت کنید و رتبه‌های بالایی به دست بیاورید، باید ابتدا از طریق سایت سازمان سنجش منابع عمومی و تخصصی کنکور را دریافت کنید و طبق برنامه‌ریزی‌های دقیق برای رسیدن به برای کسب رتبه‌های بالا مطالعه کنید. منابع اختصاصی در هر یک از رشته‌های انسانی، تجربی، ریاضی و … متفاوت است.

البته منابع عمومی کنکور همیشه برای همه رشته‌ها مشترک است. به‌عنوان‌مثال درس‌هایی چون فارسی، عربی، دین و زندگی، زبان انگلیسی، زبان قرآن و … مشترک هستند. اما در رشته‌هایی چون انسانی، عربی، دین و زندگی، فارسی و انگلیسی حتماً وجود دارند.

درصورتی‌که در رشته تجربی دروسی چون شیمی، فیزیک، ریاضی، زمین شناسی و زیست شناسی جزو منابع اختصاصی هستند.

تفاوت کنکور پیوسته و ناپیوسته

تفاوت کنکور پیوسته و ناپیوسته مربوط به مدت زمان تحصیل است. تصور کنید شما برای بار اول پس از کسب مدرک پیش دانشگاهی در کنکور شرکت می‌کنید و در مقطع کارشناسی پیوسته قبول می‌شوید. به این صورت شما باید 4 سال تحصیل کنید تا مدرک لیسانس یا کارشناسی بگیرید. اما بعضی از افراد هستند که به خاطر اشتغال یا دلایل دیگر در کنکور شرکت می‌کنند و به مدت دو سال به صورت ناپیوسته در مقطع کاردانی تحصیل می‌کنند. سپس مجدداً پس از دریافت مدرک، برای ادامه تحصیل و دریافت مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد، اقدام می‌کنند و به مدت دو یا چهار سال دیگر تحصیل خود را ادامه می‌دهند. این افراد به صورت ناپیوسته کنکور داده‌اند.

کسب رتبه برتر در کنکور سراسری با شرکت در کلاس آنلاین کنکور

 

آیا می‌توان در کنکور سایر رشته‌ها هم شرکت کرد؟

کنکور چیست ، امکان شرکت هم‌زمان در رشته‌های متفاوت برای داوطلبان وجود دارد. زمانی که داوطلبان می‌خواهند برای کنکور سراسری ثبت نام کنند، علاوه بر سه رشته اصلی انسانی، تجربی و ریاضی، می‌توانند در رشته‌های فرعی هم ثبت نام کنند. به‌عنوان‌مثال متقاضیان می‌توانند هم در رشته تجربی، هم کنکور زبان و کنکور هنر شرکت کنند. همچنین داوطلبان می‌توانند در یکی از رشته‌های ریاضی یا انسانی ثبت نام کنند و در کنار رشته اصلی خود در کنکور زبان یا هنر نیز شرکت کنند.

آیا کنکور سخت است؟

اگر شما داوطلب شرکت در کنکور هستید باید این نکته را بدانید که رسیدن به موفقیت علاوه بر شرکت در کلاس کنکور آنلاین نیاز به زحمت و تلاش بسیاری دارد. بنابراین نمی‌توان گفت که کنکور آسان است و مثل آب خوردن می‌ماند. زیرا تست‌هایی که هر ساله توسط سازمان سنجش طراحی می‌شود با استفاده از روش‌ها و فرمول‌های علمی طراحی می‌شوند و بدون داشتن مطالعه و تمرین نمی‌توانید به آن ها پاسخ دهید. زیرا هدف طراحان این است که دانش آموزان باهوش‌تر و نخبه را از طریق آزمون کنکور انتخاب کنند تا آن ها را وارد بازار کار و دانشگاه‌های مطرح کشور نماید.
البته اگر برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید و بتوانید به اندازه کافی مطالعه کنید و تست بزنید، شرکت در کنکور می‌تواند یکی از شیرین‌ترین تجربه‌های زندگی شما باشد و شما را به اهدافتان برساند.

کنکور و آینده شغلی

هدف اصلی دانش آموزان و داوطلبانی که در کنکور شرکت می‌کنند، تحصیل در رشته‌های مورد علاقه و ورود به بازار کار است. اما آیا همه افرادی که در کنکور شرکت می‌کنند، آینده شغلی موفقی خواهند داشت؟
برای پاسخ دادن به این سوال باید بگوییم که دانش آموزان و داوطلبان باید حتماً هنگام انتخاب رشته دقت کنند تا ببینند آیا آینده شغلی رشته‌ای که انتخاب می‌کنند، روشن است یا خیر و اصلاً فرصت شغلی برای این رشته وجود دارد یا نه؟

به همین خاطر بهتر است دانش آموزان و داوطلبان هنگام انتخاب رشته برای پیدا کردن یک شغل مناسب حتماً از کمک مشاوران تحصیلی استفاده کنند. بسیاری از داوطلبان هستند که متاسفانه با انتخاب رشته غلط در رشته ای تحصیل کرده‌اند که بازار کار خوبی ندارد و نمی‌توانند از مدرک تحصیلی خود برای کسب درآمد و اشتغال استفاده کنند.

کلام پایانی

داوطلبان کنکور ابتدا باید توانایی‌های خود را بشناسند. به این صورت می‌توانند پس از مطالعه منابع کنکور رشته تحصیلی خود و شرکت در آزمون‌های تست زنی، مهارت خود را محک بزنند. افرادی که هنوز نمی‌دانند کنکور چیست و باید چه منابع درسی را مطالعه کنند، می‌توانند از نظر مشاوران تحصیلی استفاده کنند و خود را برای کنکور آماده کنند. البته توجه به رشته تحصیلی و دقت هنگام انتخاب رشته بسیار اهمیت دارد. زیرا انتخاب رشته‌ای که بازار کار داشته باشد، می‌تواند باعث موفقیت داوطلبان در زندگی و آینده آن ها شود.

5/5 - (2 امتیاز)

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا