مقالات

اصول پایه برنامه ریزی کنکور

برنامه ریزی کنکور یکی از مهمترین اقداماتی است که دانش آموزان باید برای ورود به دانشگاه انجام دهند. برنامه ریزی برای کنکور اصل مهمی است که افراد باید به آن پایبند باشند تا به آمادگی کامل برای شرکت در کنکور دست پیدا کنند و بتوانند در رشته مورد نظر خود در دانشگاه های تاپ کشور به تحصیل مشغول شده و آینده خود را تضمین نمایند.
در این مطلب تصمیم داریم به شما بگوییم که اصول پایه در برنامه ریزی برای کنکور چیست و یک برنامه ریزی خوب چه ویژگی هایی دارد. همراه ما باشید.

اصول ابتدایی در برنامه ریزی برای کنکور

شاید فکر کنید که برای موفقیت در کنکور تنها کافی است در بهترین کلاس کنکوری آنلاین شرکت کرده و دوره های خود را بگذرانید؛ اما اینگونه نیست. شاید شرکت در یک کلاس آنلاین کنکور خوب بتواند به موفقیت شما کمک کند؛ اما شما بدون داشتن یک برنامه ریزی درسی خوب نمی توانید در کنکور موفق شوید. با این اوصاف بهتر است که با اصول ابتدایی برنامه ریزی برای کنکور آشنا شوید.

بهترین آزمون های آزمایشی کدامند؟

تعیین هدف های کوتاه مدت و بلند مدت

از مهمترین مواردی که باید هنگام برنامه ریزی کنکور به آن توجه داشته باشید، تعیین اهداف است. در کل قبل از انجام هر کاری باید اهداف خود را کاملا مشخص کنید و برنامه ریزی تحصیلی هم درست در این قاعده جای می گیرد.

اکنون سوالی که شاید با آن مواجه شوید این است که اهداف کوتاه مدت یا بلند مدت به چه چیزی‌گفته می شوند؟ در پاسخ به این سوال می توانیم بگوییم برای مثال زمانی که شما با خود عهد می بندید که فصل دوم ریاضی را تمام کنید و پس از آن به سراغ تست های زبان بروید نوعی هدف کوتاه مدت به شمار می رود. این در حالی است که کسب رتبه ای خوب در کنکور یا تحصیل در یکی از دانشگاه های تاپ کشور می توان اهداف بلند مدت شما باشد.

با توجه به این توضیحات باید بگوییم که اهداف کوتاه مدت و بلند مدت باید در برنامه ریزی تحصیلی شما به خوبی مشخص شود. ضمن اینکه زمان بندی این اهداف هم باید از قبل تعیین‌شده و نمی توان به سادگی از کنار این نکته گذر کرد؛ چرا که شما باید بدانید کدام یک از اهداف شما بلند مدت و کدام یک از آن ها کوتاه مدت هستند و چه زمانی برای انجام آن ها در نظر دارید.

مطالعه دروس به شکل هماهنگ و موازی با هم

بسیاری از داوطلبان کنکور به اشتباه در طول هفته تنها به خواندن‌یک درس خاص مشغول‌شده و از دیگر درس ها غافل می شوند. متاسفانه حتی اگر در بهترین کلاس کنکوری آنلاین هم شرکت کرده باشید با این رویه به هیچ جایی نمی رسید. این روش فوق العاده غلط است؛ چرا که به بی انگیزگی شما منجر‌شده و ذهن شما را خسته می کند.

با پیروی از این روش کیفیت مطالعه شما بسیار کاهش پیدا کرده و بازه یادگیری شما کوتاه تر می شود؛ از همین رو ما به شما توصیه می کنیم که خواندن و مطالعه دروس کنکوری خود را همزمان پیش ببرید. برای مثال شما می توانید در طی روز به مطالعه سه درس مشغول شده و 2 ساعت به مطالعه هر درس اختصاص دهید. این می تواند از خستگی ذهن شما جلوگیری کرده و بازه یادگیری شما را افزایش دهد.

رعایت تناسب و تنوع

همانطور که شرح دادیم، تنوع در دروسی که در طی روز به مطالعه آن ها می پردازید به افزایش بازده شما منجر می شود؛ از همین رو باید توجه کنید که درس های شما در حالی که تنوع دارند از تناسب هم برخوردار باشند. به عبارت ساده تر شما نباید همزمان باهم چند درس تخصصی را مطالعه کنید، این شما را خسته و کلافه می کند. برای مثال اگر بخواهید یک روز کامل را به دروسی مانند شیمی، ریاضی، زیست و فیزیک اختصاص دهید بدون شک بازده شما به صفر هم می رسد. بهترین راه کار این است که شما یک درس تخصصی و یک درس عمومی را با یکدیگر بخوانید.

داشتن استراحت و خواب کافی

نباید فکر کنید یک برنامه ریزی‌فشرده در کنار یک کلاس کنکور آنلاین خوب می تواند شما را به موفقیت برساند، خواب و استراحت کافی هم به همان اندازه مهم است. داشتن خواب کافی در طی شب می تواند قدرت یادگیری شما را افزایش دهد. اگر استراحت کافی داشته باشید با ذهن هوشیارتر و آگاه تری مطالعه خواهید کرد و این به شما برای یادگیری بیشتر کمک می کند.

به طور کلی بهتر است بعد از هر 45 دقیقه مطالعه یا نهایتا 75 دقیقه مطالعه 10 یا 15 دقیقه استراحت مفید داشته باشید. استراحت باعث می شود آنچه که مطالعه کرده اید به خوبی در ذهن شما بماند. ضمن اینکه شما باید هر چند ساعت یکبار 30 تا 45 دقیقه استراحت بلند مدت داشته باشید. علاوه بر تمام این ها شما باید به تفریحاتی که باعث افزایش روحیه شما می شوند، توجه کنید.

نتیجه گیری

در این مطلب سعی کردیم شما را با اصول پایه برای برنامه ریزی کنکور آشنا سازیم. امیدواریم که شما بتوانید با یک برنامه ریزی استاندارد در آزمون کنکور خود به موفقیت برسید.

5/5 - (1 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا